Urat varikos pada kaki

Vena varikos mudah dikenali oleh ciri-ciri vena yang menonjol, biasanya dapat dilihat dengan baik pada otot betis atau di bawah sendi lutut. Dengan penyakit ini, sebahagian besar pesakit mengalami edema, gatal-gatal, sakit dan rasa tidak selesa di kaki. Selalunya wanita dari usia 30 tahun dan lebih tua menderita vena varikos pada kaki, dan pada usia 60 tahun, ia menampakkan diri dengan satu cara atau yang lain di hampir separuh daripadanya. Tetapi jika vena varikos mudah dikenali, mengapa begitu sukar untuk mencegah perkembangannya?

Punca vena varikos

penyebab vena varikos

Semasa mengalir ke kaki, darah mesti naik semula, mengatasi graviti. Untuk memungkinkan ini, terdapat injap di urat yang membolehkan darah mengalir hanya dalam satu arah. Dengan setiap nadi jantung, ia bergerak ke atas pembuluh, dan semasa jeda kecil di antara degupan jantung, injap vena menghalang pergerakan terbalik. Tetapi jika urat dilebarkan, ia tidak dapat menyediakan penutup injap yang mencukupi, dan oleh itu jurang terbentuk antara dinding kapal dan injap. Oleh kerana itu, peredaran darah yang normal di dalam saluran terganggu, yang menyebabkannya mengembang. Terdapat beberapa faktor yang boleh mencetuskan perkembangan penyakit ini, tetapi semuanya bekerja paling kerap disebabkan oleh kecenderungan keturunan. Sekiranya tidak ada kecenderungan genetik untuk vena varikos, bahkan saluran yang paling lemah tidak mungkin mengalami ubah bentuk, kecuali ada sebab yang pasti untuk ini.

Apa yang boleh menyebabkan vena varikos:

  • Memindahkan beban berat;
  • Kerja tidak aktif (pemandu atau pejabat);
  • Gaya hidup tidak aktif;
  • Berat badan berlebihan;
  • Tumit tinggi yang tidak selesa.

Sekiranya satu atau lebih faktor yang disenaraikan terdapat dalam kehidupan seseorang, dia secara automatik tergolong dalam kumpulan risiko, dan kecenderungan genetik akan mempercepat perkembangan penyakit ini. Oleh itu, jika seseorang dalam keluarga anda menderita vena varikos, lebih baik memainkannya dengan selamat dan kerap berjumpa pakar bedah atau pakar urat. Ini akan membantu mengesan vena varikos halus berdasarkan gejala kecil dan mencegah perkembangan penyakit ini.

Gejala vena varikos

Pada peringkat awal, gejala vena varikos tidak dikesan dengan pemeriksaan visual. Pesakit mungkin mengadu rasa berat di kaki, sakit dan kadang-kadang gatal. Selalunya, pesakit berusaha mengatasi gejala seperti itu sendiri dan tidak meminta bantuan perubatan, yang boleh menyukarkan perjalanan penyakit ini. Pada peringkat seterusnya, "bintang" ciri muncul di kaki dan gatal-gatal, bengkak dan keletihan kaki semakin meningkat, terutama pada waktu petang. Sekiranya anda mengabaikan gejala awal, keadaan akan bertambah buruk dari masa ke masa, dan tanda-tanda vena varikos akan menjadi lebih jelas. Lebih jauh di kaki, urat dengan nodul kebiruan sudah kelihatan, bertambah dengan senaman fizikal. Mulai saat ini, gumpalan darah mungkin terbentuk, yang boleh dianggap sebagai komplikasi vena varikos.

Selalunya, perhatian diberikan kepada keadaan kaki ketika mereka sudah menunjukkan gejala-gejala vena varikos yang jelas:

  • Urat biru atau ungu menonjol di bahagian belakang kaki bawah;
  • Kesakitan berulang pada betis, gatal-gatal dan sensasi terbakar;
  • Kekejangan pada otot betis;
  • Lesi ulseratif pada kulit kaki di bahagian bawah kaki.

Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya dan penyakit itu berlanjutan, bisul trofik dan perubahan pada kulit pada kaki mungkin muncul. Ia menjadi gelap dengan tompok-tompok coklat dan mungkin timbul bisul dari masa ke masa.

Di samping itu, tanda-tanda vena varikos disertai dengan pembengkakan pada waktu petang, meningkatkan rasa gatal dan sakit walaupun dengan tekanan minimum pada kaki. Dan setelah beberapa jam dihabiskan dengan kasut bertumit tinggi, terutamanya jika anda terpaksa berdiri atau berjalan lama, pada waktu petang kaki anda mula berpusing dan menarik dengan kuat, dan anda juga merasa keletihan berterusan, anda ingin memberi ketenangan pada kaki anda. Urat varikos yang lebih jauh mungkin disertai dengan eksim. Vena mudah cedera, dan jika bahagian bawah kaki cedera, pendarahan yang banyak diperhatikan.

Rawatan urat varikos

rawatan urat varikos

Mustahil untuk menghilangkan vena varikos dengan kaedah rawatan yang konservatif. Tablet dan gel khas yang direka untuk meratakan dinding saluran darah hanya dapat menghentikan pengembangan urat lebih jauh dan melegakan bengkak dan gatal-gatal, tetapi ia tidak akan dapat memulihkan keadaan semula urat.

Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai salap penyejuk, yang dapat bertindak pada urat yang melebar hanya sebagai agen pengurang, tanpa mempengaruhi perubahan strukturnya.

Vena varikos dirawat sama ada dengan pembedahan, apabila bahagian vena dikeluarkan, atau dengan prosedur lain. Kapal kecil yang disebut asterisk dapat dikeluarkan dengan prosedur sclerotherapy. Melalui jarum suntik biasa, komposisi disuntik ke dalam kapal, yang akan "melekatkan" dinding vena. Ini adalah prosedur mudah yang hanya memerlukan 5 hingga 15 minit tanpa menghilangkan rasa sakit. Lesi yang lebih besar ditutup dengan pembekuan laser, ketika, di bawah tindakan radiasi laser, sel darah dipanaskan dan "dikimpal" saluran yang rosak. Operasi ini dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Apa yang boleh dilakukan untuk meringankan keadaan

Oleh kerana masalahnya adalah sukar untuk mengalirkan darah dari anggota badan, ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk melegakan sakit kaki. Cuba berbaring dengan kaki anda pada posisi tinggi, seperti belakang sofa, atau dengan bantal di bawah kaki anda. Dalam kedudukan ini, peredaran darah akan lebih aktif, darah akan mengalir dari anggota badan dan ketegangan pada urat akan lega.

Apabila kaki anda sakit, anda boleh menggunakan kaedah yang sangat mudah tetapi berkesan - mandian kaki yang sejuk. Air sejuk akan menyempitkan saluran darah anda, membolehkan injap vena anda berfungsi dengan lebih baik dan meningkatkan aliran darah dari kaki anda. Berkat ini, bengkak akan dihilangkan, gatal akan berhenti dan rasa sakit akan berkurang. Berikan urut tonik kilat yang tidak melibatkan urat. Pergerakan urut akan menyebabkan otot-otot di urat menguncup, memampatkannya dan merangsang aliran darah.

Perkara yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan sakit kaki:

  • Pakai kaus kaki pemampatan, terutamanya untuk wanita hamil pada bulan-bulan terakhir kehamilan.
  • Lakukan senaman sederhana untuk menegangkan otot kaki;
  • Berjalan-jalan, kerana ketika berjalan, darah bergerak lebih baik melalui saluran;
  • Pakai kasut yang selesa, rata atau bertumit rendah.

Pencegahan urat varikos

kaedah mencegah vena varikos

Jenis pencegahan yang paling berkesan untuk vena varikos adalah menghilangkan penyebab yang menyumbang kepada perkembangan penyakit.

Penurunan berat badan adalah langkah penting untuk mencegah perkembangan vena varikos. Sekiranya keluarga anda mempunyai kecenderungan terhadap penyakit ini, cubalah tetap dalam keadaan fizikal yang baik agar kaki anda tidak dibebani dengan berat badan tambahan. Latihan tidak dikontraindikasikan untuk urat varikos darjah ke-2 dan ke-3. Sebaliknya, mereka dapat mencegah timbulnya beberapa gejala, seperti gatal, kerengsaan dan kemerahan yang berkaitan dengan kesesakan vena.

Untuk meringankan beban, anda boleh bersenam dengan pakaian rajut khas. Dan pada peringkat akhir penyakit ini, apabila berlaku perubahan trofik, kelab kecergasan harus ditinggalkan, dan pesakit itu sendiri tidak mungkin dapat melakukan aktiviti fizikal di kakinya.

Sekiranya anda mula merasa tidak selesa pada kaki anda yang berkaitan dengan pekerjaan anda, cubalah menukar pekerjaan atau mengaturnya sedemikian rupa sehingga anda tidak dapat terus berjalan, berehat seketika, bangun dari meja lebih kerap untuk berjalan.

x / p>